skip to Main Content

Dead End

 
Veilig vanachter de grenspost op het uitgestrekte strand kijkt het publiek naar het spel tussen twee mannen. De één kijkt, en wacht op het strand, de ander komt uit zee. Wat volgt is een bizarre confrontatie tussen een grenswachter en een vluchteling, tussen het moeten naleven van strikte regels en het verlangen naar een rustige haven. Sytze Pruiksma componeerde een theatraal concert tussen één man, één grensbewaker en daarachter een koor van gieren. Na het drieluik met overkoepelend thema oorlog (Een mond vol zand, Vanaf nu heet je Pjotr en Home Sweet Home), dat in 2014 bekroond werd met de Charlotte Köhlerprijs, gaat Via Berlin nu van start met een nieuw thema; illegaliteit. Dead End is het eerste deel uit deze serie. In september zal het in het theater een los te bekijken vervolg krijgen met Comfortzone. Dead End is tevens het regiedebuut van Dagmar Slagmolen als regisseur bij Via Berlin (Orkater/De Nieuwkomers). Zij regisseerde al menig ensemble van klein tot groot orkest, maar bij Via Berlin speelde zij tot nu toe altijd zelf haar eigen teksten. Voor Dead End vonden Rosa en Dagmar het tijd dat Dagmar de regie deed en dat het stuk door mannen werd gespeeld.  

Opium op Oerol maakte een prachtig Item over de voorstelling. Hieronder te zien vanaf 03:00min:

http://www.npo.nl/opium-op-oerol/17-06-2015/AT_2035232

Gespeeld van 12 t/m 21 juni 2015, Oerolfestival.

SpelGerindo Kartadinata
RegieDagmar Slagmolen
VormgevingMichiel Voet
Compositie, geluidsdecor en spelSytze Pruiksma
Muzikale dramaturgieRosa Arnold
     

Geschreven pers over Dead End

Terwijl hij zich over drie enorme hekwerken worstelt die dwars op het strand staan opgesteld, speelt de als douanier uitgedoste Sytze Pruiksma een fraaie eigen compositie op een breed uitgestald assortiment van trommels en slaginstrumenten.
Het Parool
Beeldend en indringend theater dat nog lang in het hoofd blijft hangen.
de Volkskrant
Een scherpe en geslaagde kritiek op het vreemdelingenbeleid, waarin de reis die vluchtelingen afleggen met rake metaforen wordt verbeeld.
Friesch Dagblad
Dead End is meer dan een mooi muzikaal en beeldend portret. Het is een voorstelling over xenofobie, het doet denken aan hedendaagse asielbeleidkwesties of vluchtelingen die met gevaar voor eigen leven op een boot de overtocht naar Europa maken. Het is hoogst actueel, gegoten in theatrale en muzikale esthetiek.
Theaterkrant
Een indrukwekkend, woordeloos verhaal.
Leeuwarder Courant
Het spel, de wanhoop en de verbetenheid van de vluchteling op deze weidse vlakte maken dat je je als toeschouwer heel klein voelt.
Scènes.nu

De makers

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief





* Deze velden zijn verplicht

Back To Top
×Close search
Search