Masote's Dream

 
Op 11-jarige leeftijd wordt Mike Masote diep getroffen als hij in zijn woonplaats Sophiatown een optreden bijwoont van de Amerikaanse klassieke violist Yehudi Menuhin. Masote heeft daarna nog maar één droom: zelf muziek maken. Met alleen een plank en een stok leert hij zichzelf vioolspelen. En tegen alle verwachtingen in, weet hij zijn droom te realiseren. De Nederlandse regisseur Dagmar Slagmolen ontmoet Masote in april 2014 en is diep onder de indruk van zijn doorzettingsvermogen. Omdat Slagmolen gespecialiseerd is in het maken van verhalen waarbij muziek de hoofdverteller is, geeft Masote haar zijn aangrijpende levensverhaal. Samen met zijn zoon Kutlwano, het artistieke team van Orkater en negen Zuid-Afrikaanse acteurs en musici maakt Slagmolen een voorstelling over een man, een droom en de strijd tegen een absurd regime. Dit project, naar een idee van Zuko Nodada, kwam tot stand door de samenwerking tussen The Performing Arts Centre of the Free State (PACOFS) in Bloemfontein, Muziektheatergezelschap Orkater in Amsterdam, The Soweto Theatre en The National Arts festival (NAF) in Grahamstown; samengebracht en geproduceerd door Thambo theatre producers. Masote’s Dream gaat in de zomer van 2015 in première op het NAF. Daarna volgt een tournee door Zuid-Afrika. In 2016 brengen Orkater en Operadagen Rotterdam de voorstelling naar Nederland, waar de première zal plaatsvinden tijdens het festival.
Gespeeld van 2 juli t/m 31 juli 2015.
Concept en spelDagmar Slagmolen
Decor en kostuums  Dieuweke van Reij en Sanne Oostervink
Tekst & RegieDagmar Slagmolen
Naar een idee vanZuko Nodada
ArrangementenKutlwano Masote
LichtontwerpStefan Dijkman en Jeremy Ortell
GeluidsontwerpRobert van Delft en Marcus Naicker
SpelThapelo Mohapi Oora Motsikoe, Nontsikelelo Ndzume, Neo Tinyiko Phambuka,
Nhlanhla Xipu, Kgaugelo Mpyane, Boitumelo Ntantiso, Lesley Jennings,
Mlungisi Zulu en Desmond Polanka
Productie Roel Twijnstra, Thambo theatre producers, Nicky Hassett, Orkater
Met dank aanDe familie Masote, Leonard Evers, Ingomso and Film Skills
and Youth Development, SAfm, Gieskefonds en Via Berlin

De makers

Dagmar Slagmolen

Dagmar Slagmolen (1980) koos na de vooropleiding aan de dansacademie toch voor de acteursopleiding van Toneelschool Arnhem Artez, waar zij in 2005 afstudeerde. Naast freelance actrice bij verschillende gezelschappen, speelde zij langere tijd vast bij Toneelgroep de Appel (marathon voorstelling Tuin van Holland en BIG 5) en bij Toneelgroep Alaska (Brothers in Arms, de Claim, het Alphapaar, Sic Transit Gloria Mundi, 220Volt en Safety First).

Buiten de theaters is zij onder andere te zien in de tv-serie Annie MG van Dana Nechushtan, de films Cornea en Blind, en de korte films Maandag van Marinus Groothof, Unplugged van Kees Vroege en Februari maart april van Jonathan Herzberg.

Daarnaast heeft Dagmar zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als regisseur en maakte zij voorstellingen met Cello8ctet Amsterdam (de familievoorstelling Cellostorm, die in 2013 werd genomineerd voor de mondiale Yama-award voor beste muziekvoorstelling voor kinderen), Amsterdam Sinfonietta, Calefax, het Nederlands Kamerkoor, het Ragazze Kwartet, het Amsterdam Baroque Orchestra en Philharmonie zuidnederland. Een aantal van deze voorstellingen gingen in Nederland meerdere malen in reprise en tourden tevens door Duitsland, Luxemburg en Engeland.

Dagmar heeft door de voorstellingen met Via Berlin en haar muziek-regies inmiddels een eigen stijl ontwikkeld, waarin zij met precieze choreografieën van iedereen op het podium (zowel acteurs als musici) woorden steeds vaker overbodig maakt en de leidende muziek zowel emotioneel als met humor krachtig bij publiek aan weet te laten komen. Naast het zelf ten tonele voeren van die stijl, is Dagmar ook bezig een platform te ontwikkelen om haar stijl door te geven. Dit doet zij middels masterclasses aan de Laureaten van de Dutch Classical Talent Award (sinds 2012) en lessen aan de tweedejaars master Profile Contemporary Music van het Conservatorium in Amsterdam (sinds 2014).

Zie ook www.dagmarslagmolen.nl

Dagmar Slagmolen
Dagmar Slagmolen

Dagmar Slagmolen (1980) koos na de vooropleiding aan de dansacademie toch voor de acteursopleiding van Toneelschool Arnhem Artez, waar zij in 2005 afstudeerde. Naast freelance actrice bij verschillende gezelschappen, speelde zij langere tijd vast bij Toneelgroep de Appel (marathon voorstelling Tuin van Holland en BIG 5) en bij Toneelgroep Alaska (Brothers in Arms, de Claim, het Alphapaar, Sic Transit Gloria Mundi, 220Volt en Safety First).

Buiten de theaters is zij onder andere te zien in de tv-serie Annie MG van Dana Nechushtan, de films Cornea en Blind, en de korte films Maandag van Marinus Groothof, Unplugged van Kees Vroege en Februari maart april van Jonathan Herzberg.

Daarnaast heeft Dagmar zich in de afgelopen jaren ontwikkeld als regisseur en maakte zij voorstellingen met Cello8ctet Amsterdam (de familievoorstelling Cellostorm, die in 2013 werd genomineerd voor de mondiale Yama-award voor beste muziekvoorstelling voor kinderen), Amsterdam Sinfonietta, Calefax, het Nederlands Kamerkoor, het Ragazze Kwartet, het Amsterdam Baroque Orchestra en Philharmonie zuidnederland. Een aantal van deze voorstellingen gingen in Nederland meerdere malen in reprise en tourden tevens door Duitsland, Luxemburg en Engeland.

Dagmar heeft door de voorstellingen met Via Berlin en haar muziek-regies inmiddels een eigen stijl ontwikkeld, waarin zij met precieze choreografieën van iedereen op het podium (zowel acteurs als musici) woorden steeds vaker overbodig maakt en de leidende muziek zowel emotioneel als met humor krachtig bij publiek aan weet te laten komen. Naast het zelf ten tonele voeren van die stijl, is Dagmar ook bezig een platform te ontwikkelen om haar stijl door te geven. Dit doet zij middels masterclasses aan de Laureaten van de Dutch Classical Talent Award (sinds 2012) en lessen aan de tweedejaars master Profile Contemporary Music van het Conservatorium in Amsterdam (sinds 2014).

Zie ook www.dagmarslagmolen.nl

Dieuweke van Reij

Sinds haar afstuderen in 2004 is Dieuweke van Reij werkzaam als decor en kostuum ontwerper. Haar werkvlak is zeer breed, zij ontwerpt voor opera, muziektheater, jeugdtheater, cabaret en dans. Sinds 2006 werkt zij regelmatig voor Orkater waar de samenwerking met Via Berlin is ontstaan. Zij hoort bij het vaste team van de Fantasten en werkt regelmatig met Titus Tiel Groenesteege voor diverse makers als “de ploeg”, “WENDE” en cabaret duo schudden. Met choreografe Annabelle Lopez Ochoa reisde zij naar Augsburg, Zwitserland en Cuba om daar de vormgeving te doen voor Annabelle’s balletten en in de toekomst zullen zij wederom werken in Cuba en nieuwe samenwerkingen aangaan bij het Joffrey ballet en het National ballet Londen. Sinds drie jaar werkt Dieuweke samen met opera regisseur Floris Visser. Zij deed onder meer vormgeving voor Il signor Bruscino DNOA, Carmen TU Delft, la Boheme theater Osnabrueck en ontwierp de kostuums voor cosi fan tutte voor het Bolshoi theater in Moscow. Momenteel werken zij aan Orphee et Eurydice voor de reisopera en Jenufa voor theater Hannover. Naast de samenwerking bij Via Berlin werkte zij samen met Rosa Arnolds/het Ragazze kwartet bij de Fantasten en voor Dagmar Slagmolen deed zij de vormgeving voor Cellostorm (i.s.m. Cello8ctet Amsterdam) en Oorwurm (i.s.m. Amsterdam Baroque Orchestra). Ook met Michiel Voet is de samenwerking zo goed bevallen dat zij samen de vormgeving deden voor Mijn jas is mijn huis bij het NT en de styling voor Michiels fotoreeks voor het TIN. Sinds het maken van Vanaf nu heet je Pjotr(2011) is Dieuweke vast verbonden aan Via Berlin.

Dieuweke van Reij
Dieuweke van Reij

Sinds haar afstuderen in 2004 is Dieuweke van Reij werkzaam als decor en kostuum ontwerper. Haar werkvlak is zeer breed, zij ontwerpt voor opera, muziektheater, jeugdtheater, cabaret en dans. Sinds 2006 werkt zij regelmatig voor Orkater waar de samenwerking met Via Berlin is ontstaan. Zij hoort bij het vaste team van de Fantasten en werkt regelmatig met Titus Tiel Groenesteege voor diverse makers als “de ploeg”, “WENDE” en cabaret duo schudden. Met choreografe Annabelle Lopez Ochoa reisde zij naar Augsburg, Zwitserland en Cuba om daar de vormgeving te doen voor Annabelle’s balletten en in de toekomst zullen zij wederom werken in Cuba en nieuwe samenwerkingen aangaan bij het Joffrey ballet en het National ballet Londen. Sinds drie jaar werkt Dieuweke samen met opera regisseur Floris Visser. Zij deed onder meer vormgeving voor Il signor Bruscino DNOA, Carmen TU Delft, la Boheme theater Osnabrueck en ontwierp de kostuums voor cosi fan tutte voor het Bolshoi theater in Moscow. Momenteel werken zij aan Orphee et Eurydice voor de reisopera en Jenufa voor theater Hannover. Naast de samenwerking bij Via Berlin werkte zij samen met Rosa Arnolds/het Ragazze kwartet bij de Fantasten en voor Dagmar Slagmolen deed zij de vormgeving voor Cellostorm (i.s.m. Cello8ctet Amsterdam) en Oorwurm (i.s.m. Amsterdam Baroque Orchestra). Ook met Michiel Voet is de samenwerking zo goed bevallen dat zij samen de vormgeving deden voor Mijn jas is mijn huis bij het NT en de styling voor Michiels fotoreeks voor het TIN. Sinds het maken van Vanaf nu heet je Pjotr(2011) is Dieuweke vast verbonden aan Via Berlin.

Search